Information

Träningen genomförs organiserat på onsdagar från mitten av juni till och med augusti. Kan du inte då, eller vill köra oftare, kan du träna på egen hand. Tänk på att helst vara två när ni simmar.

Minderåriga deltar endast med målsmans tillåtelse. Barn under 13 år måste ha sällskap av vuxen runt banan.

Samling och anmälan

Samling och gratis anmälan sker vid växlingszonen. Kom gärna 17:30 så hinner du byta om, hitta en plats till din cykel och få alla saker på plats utan att stressa. Cirka 17:45 gör vi en genomgång vi informationstavlan där vi går igenom banorna och de regler vi har.

Ska du köra för första gången? Vi finns på plats från 17:00 och ger dig en grundlig genomgång av banan och information om triathlon generellt.

Cykeln hänger du på en ledig plats på cykelställen. Tänk på att vi kan vara många som deltar så häng cyklarna växelvis och vi får plats med fler cyklar i ställen. Vi ansvar inte för cyklar men har funktionärer som finns vi växlingsområdet hela tiden.

Alla startande får ett startnummer. Önskar du tidtagning ropar du ditt startnummer vid varje växling till funktionärerna på plats.

Omklädning och dusch

Omklädning, dusch med bastu kan ske mot betalning till Axamo motionsklubb, som låter oss använda deras utrymmen. Annars fungerar det utmärkt att bada i sjön igen.

Simningen

Simstarten sker vid stranden till vänster om stora bryggan. Funktionär startar oss från bryggan 18:00. Simbanan är markerad med bojar som rundas. Banan simmas medurs. De som crawlar i första led och sedan övriga simsätt bakom.

Vi har ingen livräddare på plats, så deltagande sker på egen risk. Vi försöker dock alltid ha en funktionär på bryggan genom simningen. Håll koll på övriga deltagare så att ni inte simmar på varandra. Ropar någon på hjälp, stannar vi självklart och hjälper varandra.

Triathleter simmar alltid två varv (750 m) och motionärer väljer om de vill simma ett varv (375 m) eller köra ytterligare ett varv.

Cyklingen

Efter simdelen ska du växla till cykling. Spring upp till växelzonen. Vill du ha tidtagning ropar du ditt startnummer. Fortsätt till din cykel ta på dig cykelutrustning. Glöm inte en godkänd hjälm. Hjälmen är, liksom på alla triathlontävling, obligatorisk. Cykeln leds sedan ut till asfalten. Du får inte hoppa på cykeln innan asfalten. Det kan vara trångt i växelzonen, visa hänsyn.

Vanliga trafikregler gäller. Är det semester och bra väder är det mycket bilar och människor i rörelse. Cykla alltid försiktigt och var uppmärksam.

Löpningen

När du kommer tillbaka till växlingen måste du hoppa av cykeln på asfalten. Därefter går eller springer du in i växelzonen och hänger upp cykeln på samma plats där du tog den. Det är inte tillåtet att byta plats för cykeln. Först efter att du hängt upp och släppt cykeln får du ta av dig hjälmen.

Ta på dig löpskorna om du cyklat i cykelskor och spring ut ur växelzonen åt höger. Tänk på att inte gå ut för hårt och rusa i väg utan börja sakta och öka farten efter hand. Det är en annan känsla att springa efter simning och cykling är att bara springa.

Löpningen är 3,2 km (kortare för barn och ungdomar) där hälften är skogsväg och hälften asfalt. Helt backfritt. Banan för vuxna går runt sjön och är markerad. När du kommer ut på asfaltsvägen känner du igen dig får cyklingen och springer in under målskylten.

Grattis och bra kämpat. Ta vätska, prata med andra glada deltagare och med triathleterna från IKHP som gärna svarar på frågor. Vi finns också på Facebook!

Deltagande sker på egen risk. Triathleter med licens för Svenska Triathlonförbundet är försäkrade via Folksam vid tävling och träning.

 

En triathlon mitt i veckan sponsras av:

Maxi log - jpg